Assalamualaikum, My name is Asyraf and i love One Piece. I have started blogging since March 2014. Please follow my blog and my other blog SAT Blog. Thank You for visitting.

Yesterday VS Today

Manusia di uji dari pelbagai sudut, dan kebanyakannya diuji dari sudut yang mereka paling selesa dan paling tak terfikir dari situ datangnya ujian.

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan 'Kami telah beriman' sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah S.W.T. mengetahui orang yang benar dan orang yang dusta. "

Surah Al-Ankabut: ayat 2-3.

Aku rasa sebabnya, kita semua alpa. Lupa tu memang fitrah semulajadi yang tak payah dipupuk pun memang akan ada jugak. KIta lupa matlamat yang kita tanam masa kecik-kecik dulu, bila dah besar matlamat tu bertukar, dan kita sebut sebagai peredaran masa so matlamat kena bertukar jugak. Tapi hakikatnya, matlamat masa kita kecik-kecik tu la matlamat paling murni sekali, sebab that time fokus kita cuma satu. Everything clear, faham dan jelas. Sedangkan bila kita dah meningkat dewasa, kita kena fikir tentang kepentingan, sebab dan akibat. Things get complicated. 

When we were young satu je matlamat "Aku nak dewasa, ada kerja boleh beli apa aku nak, make my family happy" sedangkan that time life was full. Full with happiness, which is ada kawan main, jatuh bangun, cukup kasih sayang cuma yang tak cukup kehendak yang tak dipenuhi. Sedangkan when we grew up older, Allah makbulkan doa kita. You got everything you ever wishing for which is money and it turns out you lost everything yang tak menggunakan duit. Hilangnya masa, to spend with the families, met friends who run after your wealth and humanity. 


Ujian kan ? Life is not fair but actually its fair enough sebab life memang tak fair untuk semua orang. Kata-kata dari penulis favourite aku 


"Tak perlu berkejar untuk jadi yang paling kaya, paling pandai atau paling berkuasa. Cukuplah kau sedarkan orang ramai pasal sialnya dunia ni dan cuba untuk jadikan dunia ni, kalau tak terbaik pun, sampai level tak berapa sial sangat, jadilah."

Dan konklusinya, aku rasa kau kena rasa fuck nya life sebelum jadi orang yang berjaya, because 

So back to basic, toleh belakang sekejap, baiki apa yang patut untuk masa depan yang lebih baik. Tapi kalau asyik worried pasal masa depan sampai rugikan present time pun tak guna jugak. So, Selamat bermuhasabah !

"demi sesungguhnya Kami menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar." 

surah Al-Baqarah: ayat 155





Leave a Reply